Zaufaj Federze, jej pomocowy telefon działa już od ćwierć wieku

Telefon Zaufania Federy

Telefon Zaufania Federacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny działa nieprzerwanie od 25 lat. Pod warszawskim numerem (22) 635 93 92 od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-20.00 można uzyskać pomoc psychologiczną, prawną, ginekologiczną oraz z zakresu edukacji seksualnej. Rocznie ekspertki Federy przeprowadzają ponad 2000 rozmów.

Kto dzwoni do Telefonu Zaufania? – Dzwonią zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Oczywiście przeważająca część to kobiety. Kobiety dzwonią z bardzo różnymi problemami, począwszy od problemów w pracy, związku, z dziećmi – czytamy w wywiadzie z psycholog, związaną z Telefonem Zaufania od 2006 roku. – Czasem się zdarzają historie dramatyczne, typu przemoc w związku czy schorzenia psychiczne. Dzwonią również  kobiety, które chcą dokonać terminacji ciąży i zastanawiają się czy takie rozwiązania jest dla nich. Nigdy nie odpowiadam wprost co ta osoba powinna zrobić. To musi być w 100% jej decyzja. Taka kobieta nie może kierować się zdaniem innych, to musi być jej decyzja.

Psycholog dodaje, że jej zadaniem jest udzielenie porady, informacji, która zbliży do rozwiązania problemu, z jakim zgłaszają się dzwoniący. "Wiele osób dzwoni pod numer Telefonu Zaufania myśląc, że zastąpi to psychoterapię. Niestety tak nie jest. Terapii nie da się prowadzić przez Telefon. Telefonicznie da się wskazać kierunek, w którym trzeba iść, żeby sobie pomóc" – wyjaśnia.

Według danych Federacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny prawie 50% rozmówców to mężczyźni, którzy poszukują informacji na tematy związane z seksualnością lub dzwonią z pytaniem dotyczącym zdrowia reprodukcyjnego swoich partnerek.

Na dyżurze ginekologicznym najczęściej poruszane tematy to antykoncepcja, ciąża, profilaktyka i leczenie chorób narządów kobiecych oraz problematyka związana z menopauzą, na dyżurze psychologicznym dzwoniący pytają o różne aspekty związane z przemocą, konfliktami w rodzinie czy problemami w relacjach. Z kolei dyżury prawnicze dotyczą przede wszystkim praw pacjenta/pacjentki, przemocy w rodzinie oraz prawa pracy, a edukatorki seksualne na swoim dyżurze odpowiadają na pytania dotyczące dojrzewania, antykoncepcji, relacji w związkach czy ogólnie seksualności człowieka.

Pierwszy telefon Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny odebrała pod koniec 1991 r., a regularnie numer, pod którym można uzyskać pomoc, działa od początku 1992 roku. I mimo że przez ćwierć wieku zmieniało się prawo, sytuacja gospodarcza czy polityczna, to problemy kobiet pozostały w zasadzie takie same. W ostatnim czasie, w związku z próbami zaostrzenia prawa aborcyjnego w Polsce oraz w związku ze sprawami podejmowanymi przez Federę w przypadku odmów legalnej aborcji, pojawiło się wiele pytań od kobiet zainteresowanych dochodzeniem swoich praw. Pytają one m.in. o uprawnienia lekarza albo zgłaszają swoje wątpliwości na temat tego, czy nie powinny podać lekarza do sądu. Dzięki specjalistycznym dyżurom prawniczym oraz zaangażowaniu całego zespołu Federacji, każda z takich spraw jest traktowana w sposób zindywidualizowany i profesjonalny. Niekiedy zgłoszenia są konsultowane także z innymi specjalistami, np. konsultantem krajowym ds. ginekologii i położnictwa czy z pracownikami Biura Rzecznika Praw Pacjenta (d. Biura Praw Pacjenta).

Grafik dyżurów specjalistów z Telefonu Zaufania Federy (22) 635 93 92: http://www.federa.org.pl/kampanie-i-projekty-porozumienia/telefon-zaufania